Ruud de Vries

Profiel

Mijn naam is Ruud de Vries. Ik heb meer dan 25 jaar ervaring als manager en bestuurder op het gebied van digitalisering, informatiemanagement en organisatieontwikkeling in de financiële en publieke sector. Ik werk het liefst in (politiek) complexe omgevingen waar strategische doelen vertaald moeten worden naar (team)doelen en -resultaten die leiden tot hogere klanttevredenheid.

 

Werkervaring – lopend:

01 – 2006 – heden DEVIM Management Eigenaar adviespraktijk op het gebied van digitalisering, veranderkunde, programma- en informatiemanagement (ZZP).
10 – 2020 – heden Onderwijs­groep in Utrecht
Adviseur ICT-regie & governance.

 

Werkervaring – afgerond:

09 – 2019 – 10 – 2020 Centric Public Sector Solutions Strategisch Accountmanagement – Leiden van organisatie- ontwikkeltraject om het account- en relatiemanagement op een hoger plan te brengen door het introduceren van Key-Accountmanagement, open Co-creatie & Innovatie en een meer Agile- werkwijze.
07 – 2018 – 01 – 2020 Ministerie van BzK, DO Code Goed Digitaal Openbaar Bestuur – Interbestuurlijk actualiseren van de ethische gedragscode van de overheid aan de hand van de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen van het afgelopen decennium.
09 – 2018 – 12 – 2019 Ministerie van BzK, DO Smart Cities – i.s.m. de VNG en een aantal andere ministeries opstellen van een roadmap met kandidaat pilot-projecten voor technologische innovatie in de werk- en leefomgeving van inwoners en ondernemers. Het  inrichten van een eerste inter­bestuurlijke en inter­departementale governance waarin die projecten kunnen worden uitgevoerd in (quadruple-helix) samenwerking tussen Ondernemers, Inwoners, Opleidings-/ Onderzoeksinstellingen en Overheden.
12 – 2018 – 03 – 2019 Geonovum DSO Omgevingsmanager – advisering over de manier waarop de ministeries BzK en I&W, Rijkswaterstaat, VNG, IPO, UvW, het Kadaster en Geonovum effectiever kunnen samenwerken in het project ‘Ontwikkeling standaarden voor gegevensuitwisseling’.
08 – 2018 – 02 – 2019 ICTU  Regie op Gegevens (RoG) –  vergroten van het bestuurlijke draagvlak bij ministeries BzK, J&V en EZK voor de toepassing  van nieuwe (technologische) oplossingen voor ICT-gerelateerde privacyvraagstukken.
02 – 2018 – 07 – 2018 Ministerie van BzK, RO Basisregistratie Adressen & Gebouwen (BAG) – Advies over te maken interbestuurlijke afspraken over gegevens­standaar­den tussen Rijk, Provincie, Gemeenten en uitvoeringsorganisaties en het inrichten van de governance voor innovatie en doorontwikkeling.
01 – 2017 – 09 – 2017 Ministeries van BzK en EZK Ambassadeur Digitale Overheid – Advies aan diverse bestuurlijke gremia over verbeterpunten in het digitale product- en dienstenaanbod van gemeenten door middel van een dialoog met een bezoek aan ca.  negentig gemeenten.
02 – 2016 – 02 – 2018 Bureau

Digi­commissaris

Ambassadeur Gemeenten – mede opstellen roadmaps ‘Innovatie en ICT i-Overheid’ van bureau Digicommissaris en daarmee indirect aan die van ministeries van BZK, J&V en EZK iomindividuele  gemeenten, de VNG, koepels (VDP, VGS, VIAG) en uitvoeringsorganisaties. Plaatsvervangend Digicommissaris als spreker op congressen en (bestuurlijke) bijeenkomsten.
06 – 2011

01 – 2017

Gemeente Vlaardingen

 

Wethouder Economische Zaken, Onderwijs & Organisatie

Economische Zaken

1.    Economische Adviesraad Vlaardingen: bestuur voor triple-helix samenwerking met ondernemers en onderwijsinstellingen (inmiddels doorontwikkeld tot regionale raad voor Schiedam, Vlaardingen en Maassluis)

2.    Onderzoek naar (triple-helix) Innovatie-ecosysteem  met Unilever Research Lab Vlaardingen.

3.    Instellen van een BedrijfsInvesteringsZone (BIZ).

4.    Behalen van meerdere Keurmerken Veilig Ondernemen.

5.    Revitaliseren van de twee oudste bedrijventerreinen.

 

Onderwijs

1.    I.s.m. Royal Steensma en Lentiz Onderwijsgroep opstarten van de Food Innovation Academy: een MBO-praktijkschool die i.s.m. alle relevante onderwijsinstellingen, gemeenten en bedrijven in de regio jaarlijks tientallen goed geschoolde technische vakmensen met een goed toekomst-perspectief aflevert.

Zie http://www.foodinnovationacademy.nl).

2.    Vier Integrale Kindcentra waarin kinderen van 2 tot 12 jaar zich optimaal kunnen ontwikkelen met zoveel mogelijk actieve betrokkenheid van hun ouders.

3.    Integraal Huisvestingsplan: vastgoed van de gemeente inzetten om vernieuwend/duurzaam onderwijs te ondersteunen.

Personeel & Organisatie

1.    Dienstverlening die geregeld als uitstekend werd beoordeeld door externe beoordelaars, maximaal optimaal digitaal.

2.    Meer vraag- en klantgericht en gebiedsgericht werken.

3.    Reductie van 150 FTE in vier jaar bij een groeiend takenpakket door decentralisatie van rijksoverheidstaken.

4.    Mede-opdrachtgever Start leerwerkbedrijf Stroomopwaarts i.s.m. Schiedam en Maassluis.

5.    Opdrachtgever overdracht afdeling belastingen naar de Regionale BelastingGroep.

01 – 2011 – 12 – 2012 ING / Nationale Nederlanden Adviseur en projectmanager

Inrichten processen NN Premie Pensioen Instelling (PPI) en het op orde brengen van een aantal financiële stromen binnen het Pensioenbedrijf.

08 – 2009 – 12 – 2010 PGGM Interim-manager / kwartiermaker

1.    Organisatorische inbedding van de overkomst van nieuwe pensioenfondsen door de opzet van een nieuwe afdeling (Mensen, Processen, Systemen) en haar positionering zowel bij potentiele klanten als binnen de andere afdelingen van PGGM.

2.    Opdrachtgever voor het geschikt maken voor meerdere klanten van de pensioen­administratie en het door PGGM zelf ontwikkelde pensioensysteem (Microsoft .Net).

3.    Sr. Accountmanager/Bidmanager voor het offreren aan en bedienen van nieuwe pensioenfondsen.

09-2008 – 07-2009 PGGM Adviseur Informatiemanagement

Uitvoeren business informationplanning (strategisch kader, doelstellingen, producten, processen en ICT) voor de marktorganisatie in relatie tot het concern businessinformatieplan en leidend tot een projectenportfolio.

01-2008 – 08-2008 Fortis Bancair Leven Informatiemanager ai.

Leiding geven aan de afdeling Informatiemanagement (95 FTE, verdeeld over 5 teams).  Aantoonbaar verbeteren van de  waardering van de dienstverlening door de bus­iness­­af­delingen. Introduceren methoden en technieken m.b.t. informatiemanagement en samen met management uitvoeren van businessinformatieplanning. Het versneld uitvoeren van een aantal systeemrationalisaties en het bevorderen van het zelf­bewustzijn, eigen verantwoordelijkheid en de klant–gerichtheid bij de medewerkers.

01-2006 – 01-2008 Fortis ASR Pensioenen Manager pensioenuitvoering ai.

Als senior-accountmanager verbeteren van de relatie met het pensioenfondsbestuur en hun pensioenbureau. De introductie van klantteams, het verbeteren van de relatie tussen de front- en backoffice, invoering van de nieuwe pensioenregeling voor het eigen ASR-personeel, het wegwerken van grote achterstanden in de “inactieven-portefeuille” en het leiding geven aan meerdere teams variërend van 17 tot 30 FTE. Onderzoek naar de effectiviteit van de cultuurveranderingsaanpak van het  Fortis Concern (Brussel) en uitvoeren interventies.

   
01-2006 – heden DEVIM Management Start adviespraktijk (ZZP)
   
11 – 2005 – 11 – 2006 Steenwinkel Kruithof Associates Projecten en adviestrajecten op het gebied van informa­tisering.
10 – 1996 – 10 – 2005 Capgemini Advies, lijn- en programmamanagement.

Advies & projectmanagement

1.    Programma manager Implementatie nieuw pensioensysteem ING binnen multi-programma organisatie

2.    Implementatie financiële backbone ING o.b.v. SAP IS Insurance/Finance binnen multi-programma organisatie

3.    Meerdere pakketselecties en -implementaties

Lijnmanagement

1.    Start nieuw competencecluster SAP Financials

2.    Peoplemanagement ca. 50 FTE

3.    Account-/deliverymanagement ING Nationale Nederlanden

4.    Bidmanager: leiden van offertetrajecten voor grote leads voor Key-accounts als ING, Allianz, de Belastingdienst en Samenwerkende universiteiten.

5.    Leidinggevende aan software-ontwikkelafdelingen (40 FTE elk) voor Deutsche Kranken Versicherungen (DKV) en Victoria Versicherungen.

1992 – 1996 Stad Rotterdam Verze­keringen Diverse opdrachten op het gebied van informatisering.

 

Opleiding

2014 – 2015 Leergang Verbindend Veranderen, ZENO Organisatieontwikkeling
2009 – 2009 Communication for Excellence, How Company
2007 – 2008 Leergang Procesmanagement M. Schlösser
2005 – 2007 Master Bedrijfskunde Management van Verandering, Erasmus Universiteit Rotterdam
1992 – 2005 Capgemini curriculum vaardigheids- en projectmanagement­trainingen Level-2 / IPMA B gecertificeerd: (waaronder Prince 2 Foundation, Managing Projects en Managing Programs).
1987 – 1992 Bachelor HEAO Bedrijfskundige Informatica, HES Rotterdam

Nevenfuncties

2015 – 2020 Assessor/coach  in het Management Development programma van D66 Landelijk, het zgn.  ‘Driebergen-traject’, de kweekvijver voor landelijk en lokaal talent voor politieke/bestuurlijke functies.
2015 – 2017 Lid bestuurscommissie economisch vestigingsklimaat Metropoolregio Rotterdam – Den Haag
  Lid algemeen bestuur regionaal werkbedrijf  Stroomopwaarts
2012 – 2014 Lid Taskforce Bestuur & Informatieveiligheid Dienstverlening van het Ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties

CV Ruud de Vries DEVIM